zondag 5 september 2010

"30 day challenge" nr2 : Je ouders

Mijn ouders. 

De definitie  van ouders, volgens Wikipedia : Ouders zijn een paar die voor hun kind (eren) zorgen en hen grootbrengen en opvoeden.

Ookal ben ik zelf geen " ouder " ( en dat hoop ik voorlopig ook niet te zijn ) ligt die definitie voor mij heel anders. 

Een ouder is niet zomaar iemand die je grootbrengt en opvoedt. 
Het is iemand die onvoorwaardelijk van je houd, en die het allerbeste met je voor hebt. 

Ik ontdekte ( een heel klein beetje ) wat het ouderschap in hield toen ik een tijdje geleden met mijn 6 maanden oude neefje op pad ging. 
Hij in de wagen, met een petje op en de klep van de kinderwagen over zijn hoofd. 
Ik betrapte mijzelf op een aantal zorgen: " Heeft hij het niet te warm?" " Heeft hij geen dorst?" " Komt de zon niet in zijn ogen?" " Heeft hij last van het waggelende wagentje? " 
Ik ben in totaal 1,5 uur met hem op pad geweest en ik heb mezelf voor 3,5 uur zorgen gemaakt. Voor niks natuurlijk. Seff had het prima naar zijn zin. 

Ik denk dat dat ook een stukje "ouderschap" is. Je zorgen maken om niks. 
Ik merk het regelmatig aan mijn eigen ouders. Vragen als " eet je wel goed" en " lukt het allemaal wel" blijven achterwegen, maar ik kan zien dat ze er wel mee zitten. En hoe vaak je ook zegt dat het echt echt echt goed gaat, het lijkt niet aan te komen. 
Het klinkt stom, want ik weet, ik ben geen " ouder " , maar als Seff zou zeggen dat het " gewoon wel oké gaat " zou ik het ook niet zomaar aannemen. En dat heeft mij aan het denken gezet. 

Ik mag mezelf gelukkig prijzen met zulke lieve ouders. 
Afgelopen week waren zij 34 jaar getrouwd, dat kan je je toch niet voorstellen? 
Het mooie is dat ik na al die jaren nog steeds kan zien hoe gelukkig mijn ouders met elkaar zijn. De liefde spat er van af. 
Mijn broer heeft het wel eens tegen mij gezegd; ik hoop dat femke en ik net als papa en mama zullen worden. 

Ik ben (al laat ik dat niet genoeg zien) gek op mijn ouders. Zij hebben mij gemaakt tot wat ik ben, en ik hoop, in de toekomst , ooit zo te worden zoals zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten