donderdag 6 augustus 2009






Festival seizoen! De eerste tekenen van de Lente kunnen veel doen met een mens.Ze worden vrolijker, blijven langer op en worden sneller verliefd. Mensen kopen nieuwe kleuren, gaan naar de kapper voor een frisse coupe en 4e jaars bereide zich voor op hun eindexamen. Voor mij betekent Lente maar 1 ding.
Het festival seizoen is weer begonnen!



Overal in het land worden in de lente en zomer de leukste festivals georganiseerd. Van een kleine get together in het Vondelpark, tot een mega podium op een veld ergens in Landgraaf. Ik vind het allemaal even leuk. Muziek, kunst, theater.



Zolang het maar buiten is, de muziek te verdragen is en de mensen vrolijk zijn. Dit jaar zocht ik mijn festival genot over de grens. Niet verdomt ver over de grens overigens, maar toch. Hier mijn bevindingen over RockWerchter 2009!:






Locatie: Werchter in Belgie.






Accommodatie: Er zijn hotels beschikbaar speciaal voor Rockwerchter. Maar: Hotels zijn voor watjes. Als je een beetje ballen heb slaap je gewoon in een tent op 1 van de 6 campings om het festival terrein.






Vervoer: Werchter is goed te bereiken met ov. Wij kiezen toch voor de auto van Tom.






Mijn mede reizigers: Richard, mijn 2 voormalige buurjongens Tommie en Jasper, en vrienden van hen : Biene, Christiaan, Damian en Jens.






Line up: Onder andere Oasis, Kings of Leon, Coldplay, Metallica en Limp Bizkit. Voor de pop liefhebbers: Lady GaGa, Katy Perry en Lily Allen Bevindingen:









Tommie haalt ons op. Om 4 uur. S'nachts dus.Van de zenuwen heb ik niet geslapen en ik ben sowieso al geen ochtendmens ( mijn ochtendhumeur is wijde omstreken bekent ) , maar de camping gaat om 8 uur open en dan moeten we er zijn, willen we een goede camping plek kunnen vinden.Na de rest te hebben opgehaald en de nodige rookpauzes hebben gehad rijden we snel door naar het Belgische Werchter. We zien vanaf de snelweg de zon op komen. Na een kleine 2 uur arriveren we.



We laden alle spullen uit ( Tommie is zo slim geweest om een steek karretje mee te nemen, tip! ) en lopen naar de camping. Ik ben op werkelijk alles voorbereid als we de camping betreden.



Na mijn bezoek aan Pukkelpop heb ik een klein trauma over gehouden aan festival campings ( denk: 5 tentjes op 1 vierkante meter ) maar wat een verademing is dit terrein!!






De camping ligt in een bosrijk gebied en is ruim opgezet, we ontdekken een prachtige plek net onder de bomen. Het was net half 9 en toch al behoorlijk warm dus dat kwam perfect uit. Geen scheerlijn in de weg, geen inkijk in de tent van de buurman.



We zetten de tentjes op ( lees: mannen zetten tent op, ik kijk) en om half 10 glijd het eerste biertje met gemak de keeltjes in.



Verder waren er op het terrein voldoende toiletten, wasbakken en douches, en er was een biertent die verdomt goeie broodjes gezond blijkt te verkopen. Voor de douches moest overigens wel betaald worden. Dwars als Tom en ik zijn, wasten wij ons dus 2 keer per dag in badkleding aan de wasbakken. Nog gezelliger ook.

Wat als nadeel van de camping beschouwd kan worden: In tegenstelling tot lowlands of pinkpop is er op de camping s'nachts niets te doen. Persoonlijk zie ik dit absoluut niet als nadeel, ik vind het fijner om nadat ik van het festival kom nog even rustig een drankje te doen voor de tent, in het romantische licht van een fiets lampje.






Een gouden regel op een festival camping: Niet te moeilijk doen. De eerste dag is iedereen nog hysterisch in de weer met deo, parfum, make-up en leuke kleding, op dag 2 lijkt iedereen het te vergetenAls ik zie hoe onze 2 buurmeisjes zitten te klote met een gasstelletje wat niet aan wilt, of hoe dat grietje even verderop zich krampachtig zit dicht te smeren met poeder ,en hoe dat andere meisje zich op haar stiletto’s probeert voort te bewegen over het zand..



Tja, geen ervaren festivalgangers.



Nou moet je weten dat ik zowat met stiletto's en make-up op geboren ben, maar zelfs ik laat dit thuis. En dat zegt heel wat.






Door naar het festival zelf!



Je gaat naar Werchter voor muziek, en niks anders. Niet voor niets staat dit festival al jaren bekent als het festival met de beste line-up. Hier geen bioscopen, cabaret voorstellingen en toneelstukken ala Lowlands.



Gewoon muziek. Op 2 podia, een mainstage en een tent. Eet en drank tentjes in overvloed.



En eigenlijk zie ik het zo het liefst. Ik ben het festivaltype wat ergens tegen een boom in de zon bij Mainstage gaat zitten, en kijkt naar de mensen en de optredens. Dat geslenter de hele dag hoeft van mij niet zo. Van mainstage naar de bar vind ik gek zat. ( Tipje: neem een opblaasband/kussen mee, lekker om op te zitten tussen optredens door!)






Het is gedurende de 4 dagen van Rockwerchter ontzettend zonnig en warm geweest. Plekjes onder de bomen werden schaars, er werd gratis water uitgedeeld en kon je laten insmeren met zonnebrand door gewillige ( onaardige ) dames.



Ook al was het op sommige momenten van de dag een beetje te heet, dit weer MAAKT een festival, want zelfs de beste line-up zuigt met slecht weer. En, even onder ons : al die ontblote bovenlijven dragen toch iets bij aan je gemoedstoestand…






Al met al: Het is een fantastisch weekend geweest. We hebben gerockt bij LimpBizkit, geswingd op 2manyDj's, gehuild bij Coldplay en vol ongeloof gekeken naar het ongelofelijke optreden van Metallica.



Ook was dit festival weer goed voor wat leuke anekdotes. Zo hebben Tommie en Richard er bijna 2 uur over gedaan om ( lopend!) de parkeerplaats te vinden terwijl deze direct naast de camping lag, hebben de jongens de tent van Jens op zn kop gezet en zien we Damian van stille jongen transformeren in een ruige rocker.






Zondag nacht rijden we uitgeput maar enorm voldaan terug naar huis. Ik heb werkelijk waar de beste tijd van mn leven gehad, wat een ongelofelijk VETTE trip! Ik ben hooked aan Werchter.
Volgend jaar: Szigit! Een 7 daags festival in Hongarije. Kijk er nu al naar uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten